You are currently viewing 6 Expertów Branży Beauty Mówi o COVID – 19

6 Expertów Branży Beauty Mówi o COVID – 19

O tym, że Covid 19 jest wszechobecny wie każdy z nas  . Codziennie mówi się o tym jak pandemia wpłynęła na : miejsca pracy, miejsca spotkań i jak to wszystko się zmienia z dnia na dzień. Jeśli czytasz mojego bloga to z pewnością jesteś zainteresowana/ zainteresowany branżą Beauty . Czy zastanawiałaś się jak to wygląda w przypadku gabinetów, kosmetologów, trychologów czy właścicieli firm kosmetycznych ?

Dziś przygotowałam wywiad z ekspertami z „naszej” branży których zapytałam o to jak :

  1. Jak według Ciebie zmieniła się branża Beauty w czasach Covid ?
  2. Jakie według Ciebie są wyzwania przed którymi stoją współczesne gabinety ?
  3. Jakie według Ciebie są wyzwania przed którymi stoją  pracownicy branży beauty?
  4. Jakie według Ciebie są wyzwania przed którymi stoją producenci kosmetyków?
  5. Jak musiałaś/musiałeś się dostosować do obecnie panujących warunków?
  6. Skąd czerpiesz wiedzę na temat kosmetologii/ nowości kosmetycznych?
  7. Jakie są Twoje ulubione książki branżowe ?

Poniższe wypowiedzi zostały ułożone w porządku alfabetycznym.

Link do strony po naciśnięciu na zdjęcie 🙂

O tym jak kosmetologia zmieniła się w czasach COVID ciężko powiedzieć jednoznacznie, ponieważ  ona się cały czas zmienia a tak szerzej mówiąc – zmieni się dopiero po Covidzie. Teraz na pewno klienci przychodzą rzadziej do gabinetów , jest ich mniej . Wydaje mi się że tendencja jest taka , że stawia się na zabiegi bardziej inwazyjne które mogą wystarczyć na dłużej czyli bardziej w kierunku medycyny estetycznej lub bardziej zaawansowanej kosmetologii. Po drugiej stronie głównie zabiegi związane z relaksem (masaże, proste zabiegi odświeżające, zabiegi na ciało) . Mało wykonuje się tzw. Kosmetyki białej , pielęgnacyjnej można zaobserwować również duży odpływ klientów powiedzmy 60+, unikają wizyt w gabinetach .

Wyzwania dla gabinetów:

Gabinety już od roku zmagają się z pandemią i będą się zmagać w przyszłości na pewno. Muszą dbać o długotrwałe relacje z klientami tworząc różnego rodzaju programy lojalnościowe . Częściej muszą dbać o relacje dość bliskie, aby można było zaoferować różnego rodzaju zabiegi w gabinecie. Już widać, że gabinety uaktywniły się w różnego rodzaju social mediach – zaczynając od mediów społecznościowych przez nagrywanie filmików na YouTube, Instagram . Jest też trend do poszukiwania nowych  kanałów przychodowych w gabinecie czyli np. zwiększenie sprzedaży produktów pielęgnacji domowej – szeroko pojętej. Czy to będą preparaty do włosów czy do skóry twarzy, liczą że ta sprzedaż im pomoże zwiększyć przychód i to uważam za super trend.

Wyzwania dla pracowników :

Pracownicy teraz jeszcze bardziej muszą stawiać na rozwój , podnoszenie swoich kwalifikacji ponieważ klienci będą teraz bardzo zwracać uwagę na co idą , po co i tą przysłowiową „złotówkę” będą oglądać z dwóch stron . Nowe gabinety mają teraz większy problem niż te będące dłużej na rynku .

Wyzwania dla producentów kosmetyków:

Jeżeli chodzi o producentów kosmetyków, my się zmieniamy cały rok bez względu na COVID – musimy się dostosować do obecnego rynku . Moim zdaniem podstawowym wyzwaniem dla dystrybutorów będzie podnoszenie jakości obsługi/współpracy. Jakość będzie teraz bardzo ważna – dla nas oczywiście zawsze była i produkty są najwyższej jakości natomiast klienci będą teraz szukać produktów PREMIUM ( DLATEGO TEŻ WPROWADZILIŚMY FIRMĘ DALTON MARINE COSMETICS ) . Znów przestanie być ten tzw. „środek” – produkt NIJAKI, niespecjalizowany na konkretny produkt czy cel.

Wysoka jakość, określony cel, wspomaganie gabinetów kosmetycznych w postaci szkoleń zarówno sprzedażowych jak i utrzymujących klienta , budować relację z klientem gabinetu . Pomaganie w sprzedaży, organizacja dni otwartych myślę, że tego typu trendy będą nasilały się.

Wiedza na temat kosmetologii :

Oczywiście przede wszystkim jest to Internet ale to też dostęp do informacji przesyłanych WYŁĄCZNIE między dystrybutorami kosmetyków, organizatorów międzynarodowych targów  kosmetycznych na które regularnie jeżdżę ( IMCAS , Cosmoprof) . Oczywiście jest tych informacji mniej niż w ubiegłych latach, ale jak najbardziej robimy sobie webinary, newslettery na zasadzie KONKRETÓW dla dystrybutorów.

Źródła wiedzy kosmetologicznej:

Obecnie książek branżowych czytam o wiele mniej, świat kosmetologii jest tak dynamiczny, że zanim wyjdzie książka to informację często stają się już nie aktualne. Polecam śledzić czasopisma branżowe takie jak „Kosmetologia Estetyczna” zwłaszcza, że jestem z nimi w stałym kontakcie, wymieniamy się wiedzą i nowinkami.

POMIMO COVIDU I UTRUDNIENIAMI Z NIM ZWIĄZANYMI UDAŁO NAM SIĘ WPROWADZIĆ NA RYNEK Certyfikowane WYPEŁNIACZE Z USIECIOWANEGO KWASU HIALURONOWEGO MARKI E.P.T.Q ORAZ STYMULATORY TKANKOWE Vitten– KTÓRE TERAZ SIĘ CIESZĄ OGROMNYM POWODZENIEM .

Link do strony po naciśnięciu na zdjęcie 🙂

Główna zmiana dotyczy każdej branży, bo zaszła ona w nas samych, w naszych głowach. Bardziej cenimy sobie rzeczy wartościowe jednocześnie pozwalając sobie na pewne „szaleństwa” wiedząc, jak krucha jest otaczająca nas rzeczywistość. To, co zaobserwowałam po początkowym etapie ograniczeń to fakt, że klienci podejmują bardziej spontaniczne decyzje o zabiegach. I chcą się im poddawać jak najszybciej, tu i teraz 🙂 Uważam również, że klienci są bardziej świadomi, ale z drugiej strony po ogromie najróżniejszych internetowych „porad” szukają opieki prawdziwych Ekspertów, którzy faktycznie pomogą im uzyskać wymarzone rezultaty.

Wyzwania dla gabinetów:

Bez wątpienia jeszcze ważniejsze staje się dbanie o bezpieczeństwo. I to Zarówno w kontekście wykonywania zabiegów, jak również jeśli chodzi o stosowane preparaty i ich pochodzenie.

Wyzwania dla pracowników:

Największym wyzwaniem jest sprostanie oczekiwaniom finalnego odbiorcy. Na przestrzeni ostatnich miesięcy to koszt zabiegów stał się kluczowy, pacjenci i klienci szukają w tej chwili rozwiązań, które dają dobre efekty, a jednocześnie są przystępne cenowo. Ponadto trzeba zadbać o uświadamianie pacjentów i klientów, czym jest bezpieczna i skuteczna kosmetologia i medycyna estetyczna. Dobrze byłoby również uporządkować rynek, ale na to raczej potrzeba jeszcze dużo czasu.

Wyzwania dla producentów kosmetyków:

Myślę, że akurat na rynku kosmetycznym będą to te same, a przynajmniej podobne wyzwania, które producenci stawiali sobie w latach poprzednich. Atrakcyjny stosunek ceny do jakości, formuły bazujące na nowościach, ale wykorzystujące również składniki aktywne o naukowo dowiedzionym działaniu. Większa dbałość o środowisko, przede wszystkim w kontekście opakowań, ale również procesów produkcyjnych.

Na początku tzw. pandemii nasza firma postawiła przede wszystkim na internetowe działania edukacyjne. Od blisko 20 lat zajmujemy się szkoleniami dla lekarzy i w wybranych przypadkach dla dyplomowanych kosmetologów, a z racji obostrzeń postanowiliśmy wprowadzić do oferty webinaria. Spotkało się to z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony naszych klientów, a nam pozwoliło na zachowanie stałego z nimi kontaktu.

Źródła wiedzy kosmetologicznej:

W dużej mierze korzystam z Internetu i mediów społecznościowych . Oprócz tego źródłem ogromnej wiedzy są szkolenia stacjonarne i webinaria. Ponadto mam to szczęście, że mogę współpracować z niesamowicie utalentowaną kadrą ekspertów i wykładowców.

 Na pytanie o ulubione książki odpowiem trochę przekornie, że moim zdaniem akurat w naszej branży, która rozwija się tak niesamowicie szybko i dynamicznie,  dużo więcej aktualnej wiedzy znajduje się w artykułach i opracowaniach naukowych 🙂 dla mnie źródłem najbardziej przydatnej, udowodnionej i ciekawej wiedzy jest zatem portal PubMed.

Link do strony po naciśnięciu na zdjęcie 🙂

Nie ukrywajmy, że cała branża beauty ucierpiała w czasach Covida, te kilka miesięcy zastoju niestety sprawiło, że funkcjonowanie wielu gabinetów, salonów, klinik stanęło pod znakiem zapytania. Wiele świetnych miejsc musiało niestety zaprzestać działania, bo nie każdy mógł sobie pozwolić na utrzymywanie firmy w momencie, kiedy nie mogliśmy przyjmować pacjentów, czyli zarabiać. 

Wyzwania dla gabinetów:

Gabinety na pewno muszą zobaczyć potencjał pracy online, bo kosmetologia zaczęła się naprawdę prężnie rozwijać w biznesie internetowym. Niektórych cały czas media społecznościowe, witryny internetowe przerażają, ale one muszą być rozwinięte w obecnych czasach. 

Wyzwania dla pracowników:

W obecnych czasach każdemu towarzyszy niepewność przyszłości, nie możemy mieć pewności że w przeciągu dni, tygodni salony ponownie nie będą musiały się zamknąć. Więc zdaje mi się,  ze pracownicy branży beauty z pewnością czują niepewność i niepokój. Myślę, że teraz bardzo ważne jest, aby mieć plan alternatywny, ja podczas pandemii odkryłam, że nie tylko praca w gabinecie sprawia mi przyjemność, zaczęłam poszerzać swoje umiejętności i piszę artykuły branżowe, oraz tworzę produkty online dla kosmetologów. Więc mimo, że nie są to łatwe czasy, to pozwoliły mi one na odkrycie nowej ścieżki zawodowej. 

Wyzwania dla producentów kosmetyków:

W mojej pracy ostatnio zwróciłam uwagę, że pacjenci są coraz bardziej świadomi, jeśli chodzi o skład i właściwości kosmetyków. Kiedy wiele gabinetów nie funkcjonowało, pacjenci nadal chcieli dbać o swoją wizualność i atrakcyjność, więc zamiast chodzić na profesjonalne zabiegi gabinetowe zaczęli bardziej dbać o swoją pielęgnację domową i dobór właściwych kosmetyków. Dlatego uważam, że firmy kosmetyczne powinny zdawać sobie sprawę z rosnącej świadomości konsumentów i zacząć zwracać większą uwagę na składy, ma nadal składy wielu firm pozostawiają wiele do życzenia i pacjenci doskonale o tym wiedzą. 

Dostosowanie się do obecnych warunków:

Obecnie widzę, że wiele gabinetów, salonów, klinik prowadzi intensywnie swoje media społecznościowe i to procentuje. Gabinety nie mogąc funkcjonować stacjonarnie, przerzuciły się na działanie online, prowadząc konsultacje online, webinary czy szkolenia. Niektórzy odkryli, że tędy droga i warto rozwijać biznes beauty również w sieci i uważam, że jest to niezwykle skuteczne narzedzie do pozyskiwania nowych klientów.

Ja zaczęłam odkrywać moje inne, mocne strony, od kiedy zaczęła się pandemia utworzyłam bloga, na którym dzielę się naukowym podejściem do kosmetologii, stworzyłam ebooki oraz szkolenia, wcześniej o tym nawet nie myślałam, więc cieszę się bardzo że znalazłam swój alternatywny plan. 

Źródła wiedzy kosmetologicznej:

 Od kiedy zaczęłam studia byłam bardzo wnikliwa, jak coś mnie zainteresowało, albo jakieś nazwy nie kojarzyłam to przychodziłam do domu i wertowałam pubmed, czy inne naukowe źródła. 🙂 Również prenumeruję czasopisma branżowe i z zakresu kosmetologii i dietetyki, bo staram się łączyć te dwie dziedziny.

 Ja bardzo lubię „Dieta w chorobach skóry” Waldemara Placka, „Rozszyfruj swoją krew” Pauliny Ichnatowicz oraz „Fizjologię skóry”

Link do strony po naciśnięciu na zdjęcie 🙂

Na pewno zmieniło się podejście do terapii skóry i dużo większą uwagę poświęca się terapii domowej, która jest odpowiedzialna za 80% sukcesu całej terapii, niezależnie czy to terapia dla skóry z przebarwieniami,  trądzikiem czy starzejąca się. Profesjonalna kosmetologia mocniej zaistniała w Social Mediach, stając w opozycji do  kosmetyki komercyjnej, która wiele obiecuje, ale niestety często budzi rozczarowanie wśród osób, które się zdecydowały na produkty z polecenia Instagramerek. Coraz więcej kosmetologów rozwija się w nurcie „healthy aging” i dodatkowo zaczyna pracować z Klientem nad zmianą nawyków żywieniowych, bardziej sportowym trybem życia oraz rytmem dobowym. Czas pandemii to niestety czas nowej formy trądziku „Maskne”- który jest prowokowany noszeniem maseczek ochronnych na twarzy. Profesjonalna kosmetologia dość szybko zareagowała na ten problem i również postawiła na mocny nacisk terapii skóry trądzikowej.

Wyzwania dla gabinetów:

Dla gabinetów, które przed pandemią oszczędzały na dezynfekcji i jednorazowych preparatach ochronnych (niestety takie również są), dostosowanie się do bardziej zaostrzonych wymogów sanitarnych, wiąże się z dużym wzrostem kosztów, co bezpośrednio przekłada się na cenę usług dla Klienta, który niekoniecznie lubi podwyżki. Niska cena zabiegu zawsze jest związana z oszczędnościami na różnych płaszczyznach. Gabinety, które od początku stawiały na bezpieczeństwo i ochronę Klienta oraz na wysoki poziom usług, mogą czuć się stabilnie. Nie tylko utrzymują oni stałych Klientów, ale cały czas zyskują nowych. Wymagający Klient zawsze będzie stawiał na jakość, która jest bezpośrednio związana z wyższą ceną.
W dobie pandemii bardzo mocno wzrosła świadomość Klienta, zwłaszcza tego, który regularnie odwiedza gabinety. Poprzez dynamiczny rozwój Social Mediów i kanałów: zarówno profesjonalnych kosmetologów jak i influencerek , klienci nabywają coraz szerszą wiedzę, co powinno się przełożyć na bardzo wysoką wiedzę merytoryczną osób pracujących w branży Beauty. Kosmetolodzy muszą być na bieżąco z nowościami, ale również muszą potrafić wytłumaczyć Klientowi, że nie każdy produkt działa, w taki sposób jak jest to opisane w deklaracji marketingowej.

Wyzwania dla producentów kosmetyków:


Tutaj również dostrzegam pewien rozłam.
Coraz mniej jest skór, które nie wymagają terapeutycznego wsparcia kosmetyków. Dlatego na pewno będzie rozwijał się segment kosmetyków terapeutycznych tzw. kosmeceutyków, ale również dermokosmetyków dostępnych w aptekach, dedykowanych skórze wrażliwej. Czy się one od siebie różnią? Przede wszystkim działaniem. Pierwsze działają aktywnie i przynoszą znakomite efekty, drugie często wyznają zasadę „nie szkodzić i łagodzić”. Wyzwaniem będzie na pewno komunikacja, dlatego, że w gąszczu kosmetyków, ciężko jest wybrać produkt, który naprawdę jest skuteczny i zawiera substancje aktywne, w takim stężeniu, aby wywoływały efekt biologiczny na skórze.
Przed dość dużym wyzwaniem stoją producenci marek kosmetyków kolorowych. Sprzedaż w tym segmencie odnotowuje ogromne straty, ze względu na zdalny tryb pracy i nauczania oraz brak imprez okolicznościowych. Ciężko przewidzieć kiedy wrócimy (i czy w ogóle) do takiego samego życia jak przed pandemią, dlatego scenariusze mogą być dwa. Albo ogromy wzrost sprzedaży kosmetyków kolorowych, albo pozostanie przy naturalnym „looku” , do którego przyzwyczailiśmy się podczas pandemii.

Jak musiała Pani się dostosować do obecnie panujących warunków?

Musiałam popracować nad swoim lękiem przed występowaniem online. 

Mimo, że od kilkunastu lat pracuję jako szkoleniowiec,  prowadzenie szkoleń online czy live’ów wiązało się z ogromnym stresem. Natomiast wychodzę, z założenia, że zazwyczaj boimy się tego, czego nie znamy. Ja do wszystkich nowości i zmian podchodzę z ogromnym entuzjazmem i tak było w tym przypadku. Na pewne sprawy, również na pandemię i wszystkie sytuacje z nią związane nie mamy większego wpływu, więc zamiast rozpamiętywać życie z przed pandemii, należy się skupić na tym co jest teraz i przewidywać co się może wydarzyć. Firma w której pracuję, wprowadziła nowe produkty dopasowane do „nowych” problemów skóry, ale również zaczęliśmy bardzo mocno szkolić online, co docelowo sprawdza się genialnie, ponieważ są to regularne spotkania z naszymi Klientami.

Źródła wiedzy kosmetologicznej:


Najbardziej uwielbiam książki kosmetologiczne, ale również korzystam z publikacji naukowych w PubMedzie oraz stron z patentami kosmetycznymi. Regularnie bywałam na Kongresach kosmetologicznych w Polsce i USA. Natomiast nie ukrywam, że bardzo często uczestniczę w live’ach świetnych kosmetolożek na IG – Dr Scura, Agata Zajfer,  ale również kupuję e-booki z pod ręki profesjonalnych kosmetologów, genialny E-Book wydała Alicja Leśniczak na temat trądziku.

Książek branżowych mam bardzo dużo, kupuję wszystkie nowości i mój mąż się ze mnie śmieje, że żadne zakupy nie sprawiają mi takiej przyjemności, jak właśnie książki branżowe. Pozycje, do których często wracam i polecam jako lekturę bazową to na pewno: „Kosmeceutyki” Z. D Drealos (żałuję, że przekład w języku polskim zakończył się na pierwszym wydaniu) oraz „Fizjologia Skóry – teoria i praktyka”, tej samej autorki i Petera Pugliese.

Link do strony po naciśnięciu na zdjęcie 🙂

Jak się zmieniła to jest mi ciężko powiedzieć, ponieważ ja swój biznes otworzyłam w czasie pandemii- sierpień 2020. Kiedy była duża fala w listopadzie, to zdarzało się, że pacjenci odwoływali wizyty- bo np. dowiedzieli się, że ktoś ma dodatni test, lub pojawiały się objawy. Praca zdalna dała też więcej elastyczności, pacjenci są w stanie dopasować się do dostępnych godzin jeśli zależy im na czasie.

Wyzwania dla gabinetów, pracowników i producentów kosmetyków :

Po roku siedzenia w domu, stabilność psychiczna i emocjonalna wielu Polaków uległa pogorszeniu, myślę że o to właśnie musimy zadbać w gabinetach. Przez bardzo długi czas byliśmy „jedyną atrakcją” ponieważ większość rzeczy z których korzystaliśmy na co dzień była i jest pozamykana. Pacjenci/klienci potrzebują wsparcia, wygadania się, zobaczenia pozytywów. Wizyta u kosmetologa czy trychologa powinna być relaksacyjną odskocznią od monotonii którą ostatnio mamy. Sama u siebie już widzę skutki home officów, coraz więcej pacjentek trafia z łupieżami i świądami skóry głowy przez to, że brakuje mobilizacji do np. mycia włosów tak często jak jest potrzeba. Do pracy byśmy nie poszli z lekko przetłuszczonymi włosami, a w domu to już co innego, i takie regularne przeciąganie niestety nie jest dobre dla naszej skóry głowy i włosów. 

„Co według Ciebie działa w 2021 roku ? ” -Ciężkie pytanie, moje pierwsze kroki były w czasie pandemii, więc dla mnie to „normalność”. Staram się zadbać o światło, nastrój, muzykę. Oprócz o stan skóry to również o stan ducha. Sama przeszłam depresję kilka lat temu, nauczyłam się pewnych mechanizmów pracy z emocjami i nimi się dzielę. Myślę że to dobry kierunek ponieważ często w opiniach pojawia się informacja, że dla pacjentów to nie tylko wizyta trychologiczna ale również psychologiczna. Tkwimy w tym wszystkim razem, każdemu jest trudno. I myślę, że miejsca które dbają o strefę psycho u klientów/ pacjentów przetrwają i dziś i jutro. Ponieważ nawet jak pandemia się skończy to nadal dla wielu nasze miejsce będzie się kojarzyło z tymi dobrymi emocjami i chwilami.

Dezynfekcja i higiena to jedna z podstawowych zasad jaka powinna być na najwyższym poziomie w miejscach beauty Więc tutaj większych zmian nie musiałam wprowadzać. Dbam o swoje zdrowie jak i zdrowie swoich pacjentów.

Źródła wiedzy kosmetologicznej:

Głównie publikacje naukowe jak i swoja wiedza i doświadczenia z lat pracy. Łączę fakty, testuję metody najpierw na sobie lub osobach z danym problemem które są chętne na takie testy, dopiero później wdrażam to w gabinecie. To jest też wymiana wiedzy i doświadczeń osoby z branży. Kosmetologia i trychologia to ciągła nauka, zmienia się nasze otoczenie, zmieniamy się my, więc to odbija się na naszej skórze jak i na stanie naszych włosów.

Dla mnie nieoceniony jest Atlas trichoskopii, to jest też moje narzędzie pracy, z racji że pracuję na sprzęcie na którym był on wykonany pomaga mi to również w konsultacjach by wyjaśnić pewne mechanizmy pacjentom. Ponieważ nie ma tutaj mowy o różnicy w obrazie. Czasami trafiają ciężkie przypadki, które są pojedyncze.

 Trychologia jest bardzo obszerna, nie sztuką jest wszystko wiedzieć ale sztuką jest wiedzieć gdzie tego szukać i wtedy wyciągam atlas 🙂

Link do strony po naciśnięciu na zdjęcie 🙂

Niestety obecnie dzielimy czas przed pandemią i w pandemii. Myślę że  tak jak inne branże bardzo ucierpiały tak na  kierunku beauty, spa odczuliśmy to bardzo mocno. Wszyscy musieliśmy się dostosować do nowej sytuacji oraz nauczyć się żyć w innym już świecie. Mam nadzieję że cała procedura szczepień nabierze tempa i uda nam się pokonać wszelkie trudności.

Wyzwania dla gabinetów, pracowników i producentów kosmetyków :

Z moich obserwacji wynika że bardzo duży odsetek gabinetów, salonów beauty nadal jednak  nie spełnia wymagań sanitarno-epidemiologicznych np. nieliczne salony pielęgnacji paznokci czy fryzjerskie posiadają szybę osłonową przez którą zachowuje się dystans między wykonującym usługę a klientem a także miedzy innymi klientami.

Brakuje szkoleń na których moglibyśmy poznać dokładnie wszelkie procedury dezynfekcji i sterylizacji panuje ogrom niewiedzy w tej kwestii na rynku. Ja jestem szczęściarą ze pracuje w takim miejscu gdzie kwestie dezynfekcji i sterylności były mi wpajane od początku mojej pracy i tak naprawdę dla mnie tak dużych zmian nie było, w Klinice dr Szczyta od zawsze zachowany jest reżim sanitarny.

Tak jak wspomniałam w Klinice mamy reżim sanitarny od zawsze, musieliśmy jedynie przeorganizować kilka gabinetów,  wejść, wprowadzić klarowne procedury których każdy musi przestrzegać od chirurgów przez personel medyczny i administracyjny kończąc na pacjencie. Dostosowaliśmy warunki do wymagań jakie nałożone zostały na nas wszystkich.

Źródła wiedzy kosmetologicznej:

Jak najbardziej dużo jest pozycji na rynku trudno wybrać jedną najlepszą w każdej jest coś co może zainteresować. Bardzo  lubię periodyki, fachowe czasopisma tam zawsze jest coś nowego badania naukowe, urządzenia. Niestety jest to branża która nie śpi i rozwija się z prędkością rozchodzenia się wirusa COVID. Trzeba mieć zawsze rękę na pulsie i być na bieżąco.

Pytanie do Ciebie

Czy COVID wpłynął bezpośrednio na twoje miejsce pracy ? Jeśli tak, koniecznie napisz do mnie! Mam dla Ciebie mnóstwo propozycji co możemy zrobić w obecnej sytuacji!

Marta